Φως Ιατρικό

Από τον Ασκληπιό στον Ιπποκράτη

Mία σπονδυλωτή παράσταση που παρουσιάζει την εξέλιξη της λατρείας του Ασκληπιού και της ιατρικής επιστήμης στην Κω: από τις αιματηρές μάχες του Τρωικού πολέμου ως την άφιξη του θεού Ασκληπιού στο νησί, από την οργάνωση της λατρείας του στο χώρο του Ασκληπιείου και τις  μυστηριακές θεραπευτικές πρακτικές των Ασκληπιάδων ιερέων ως τον πατέρα της σύγχρονης ιατρικής  Ιπποκράτη, τις πρωτοποριακές του μεθόδους και τον Ιπποκρατικό Όρκο, το κείμενο- ορόσημο για τους γιατρούς. Μία σύνθεση όλων αυτών των στοιχείων σε ένα θέαμα πολυδιάστατο και εντυπωσιακό, που απευθύνεται τόσο σε ελληνικό όσο και  σε ξενόγλωσσο κοινό.

Ιδέα – έμπνευση: Πέτρος Μαστόρος

Δημιουργική ομάδα: Παπαχρήστου Σοφία, Πίδουλα Αγγελική, Κλειδόπουλος Άκης, Τσατσακλά Κατερίνα, Θεοχάρη Ζωή

Έτος: 2012

Υπόθεση έργου

Κατά τον Όμηρο, ο Μαχάων και ο Ποδαλείριος, οι δύο γιοι του Ασκληπιού και φημισμένοι γιατροί της εποχής, συμμετέχουν στον Τρωικό πόλεμο και προσφέρουν τις ιατρικές τους υπηρεσίες στους Αχαιούς. Ο Ποδαλείριος μετά τον Τρωικό πόλεμο, σύμφωνα με μία εκδοχή του μύθου, θα φτάσει στην Κω και θα γίνει ο γενάρχης των Ασκληπιάδων στο νησί.

Η αγορά της Κω έσφυζε από κόσμο, καθώς είχε ανεπτυγμένο εμπόριο κυρίως οφειλόμενο στο κρασί και τα μεταξωτά υφάσματα. Ήταν το κέντρο ζωής της πόλης, μέρος κατάλληλο για την θερμή υποδοχή του θεού Ασκληπιού.

Το Ασκληπιείο της Κω ήταν ένα από τα διασημότερα λατρευτικά και θεραπευτικά κέντρα της αρχαιτότητας. Εδώ συνέρρεαν οι πιστοί για να θεραπευτούν με τη βοήθεια των ιερέων Ασκληπιάδων ή να ευχαριστήσουν το θεό για την κατάσταση της υγείας τους και να αφήσουν τα αναθήματά τους.

Οι ιερείς Ασκληπιάδεις επιμελούνταν τη θεραπευτική διαδακασία στο χώρο του Ασκληπιείου, η οποία ξεκινούσε με την προετοιμασία του ασθενή (σωματικά και ψυχικά) ώστε να οδηγηθεί στο εγκοιμητήριο. Εκεί ο θεός Ασκληπιός με τα ιερά φίδια του επισκέπτοταν τον ασθενή στον ύπνο, για να του υποδείξει την θεραπεία του.

Ο Ιπποκράτης ο Κώος, απόγονος του Ποδαλείριου, φημισμένος γιατρός και Ασκληπιάδης, ξέφυγε από το μυστικισμό του ιερατείου των Ασκληπιάδων υιοθετώντας την ορθολογική σκέψη στη διάγνωση και αντιμετώπιση των ασθενειών. Εφάρμοσε και μεταλαμπάδευσε την τέχνη του στους νέους γιατρούς της Ιατρική Σχολής της Κω.

Ο Ιπποκρατικός όρκος αποτελεί μια συμφωνία μεταξύ δασκάλου και μαθητή ώστε ο νέος να ενταχθεί στον ιατρικό κλάδο δεσμευμένος τόσο επαγγλεματικά όσο και ηθικά. Γράφτηκε στο τέλος του 5ου αι. π.Χ. ή στις αρχές του 4ου αι. π.Χ. και ανήκει στην Ιπποκρατική Συλλογή.

Show_gr